Redovisning av försäljning från och med 1 november 2020
Information till företag som tecknat avtal med Copyswede
Företag som tecknat ett individuellt avtal med Copyswede behöver redovisa import och/eller vidareförsäljning, från och med 1 november 2020, av samtliga produkter som omfattas av privatkopieringsersättning. Detta görs via ett nytt ordinarie redovisningssystem.
Nytt ordinarie system för redovisning
Produkter sålda från och med 1 november 2020 och framåt ska redovisas i det nya redovisningssystemet.
Log-in uppgifter
Ert användarnamn är den e-postadress som ni angav i samband med tecknande av avtal under ”E-post till kontaktperson” i registreringsformuläret ”Anmälan till e-redovisning”. Lösenord skapar ni genom att klicka ”Glömt lösenord” vid inloggningen.
Har ni inte fyllt i registreringsformuläret så gör det omgående här.
Historisk redovisning
De företag som importerat och sålt mobiltelefoner, datorer, surfplattor, spelkonsoler och lösa interna hårddiskar sedan tidigare behöver dessutom redovisa sin försäljning av dessa produkter, för tiden 2009-2020 (mobiler) och 2013-2020 (övriga produkter). Denna redovisning ska göras vid ett tillfälle i ett särskilt redovisningssystem som blir tillgängligt i mitten på december. Se separat information om redovisning för den historiska perioden.
Nya regler enligt branschavtalet
Det nya branschavtalet innebär ändringar i redovisningsreglerna. Nedan följer en sammanfattning av de centrala förändringarna.
Viktiga datum
- Produkter sålda under november och december 2020 ska redovisas senast den 15 januari 2021. Detta ger redovisande företag möjlighet att justera interna system och klargöra eventuella frågor.
- Därefter gäller den ordinarie redovisningen, det vill säga redovisning en gång per månad senast den 15:e i efterföljande månad.
- För B2B-företag finns också möjlighet till förenklad redovisning en gång per kvartal med en kompletterande sammanställning en gång per år – se vidare nedan.
Hur går redovisningen i det nya redovisningssystemet till?
Redovisningen kan genomföras på två sätt:
- antingen genom att manuellt mata in siffror per produkt, antal, undantag och så vidare direkt i systemet,
- eller genom att använda Excel-mallen nedan, vars inmatade innehåll sedan laddas upp i e-redovisningssystemet. I mallen finns en instruktion för hur den ska fyllas i.
Artikelregister: För att använda Excel-mallen behövs även ett artikelregister för samtliga produkter. Artikelregistret beställs via mejl till pke@copyswede.se.
Vid försäljning till registrerade återförsäljare ska dennes organisationsnummer/momsnummer anges.
Vi uppmanar samtliga redovisande företag att i god tid före sista datum för redovisning logga in och bekanta sig med systemet för att sedan redovisa.
Vad är förenklad redovisning och vilka får göra det?
Om ditt företag enbart säljer produkter till andra företag (B2B) som sedan inte ska sälja dessa vidare till konsument, utgår ingen privatkopieringsersättning. Samtidigt innebär detta vissa förenklingar vid redovisning.
Förenklad redovisning kan inte användas av B2B-återförsäljare av mobiltelefoner. Dessa får istället göra en fullständig redovisning månadsvis.
Hur går en förenklad redovisning till?
Förenklad redovisning innebär att redovisande företag intygar att all försäljning som skett är till andra företag eller organisationer vilka inte kommer att sälja produkten vidare, samt att produkten endast används inom den egna professionella verksamheten. Redovisningen ska skickas in en gång i kvartalet.
En registrerad återförsäljare som lämnar förenklad redovisning ska dessutom en gång per år, för varje enskild kategori produkter, lämna uppgifter om antalet produkter som sålts vidare under året.
Övergångsregler november och december 2020
I och med det nya branschavtalet finns ingen möjlighet att redovisa förenklat för månaderna november och december – dessa ska redovisas månadsvis senast den 15 januari 2021.
Samtliga registrerade återförsäljare kommer alltså att inledningsvis behöva redovisa sin försäljning för november och december månadsvis.
Förenklad redovisning kommer återigen att vara tillgänglig från och med januari 2021 för de företag som hanterar proffsförsäljning för samtliga produkter undantaget mobiltelefoner.
Vad är proffsundantag och vilka får göra det?
Om ditt företag enbart säljer produkter till andra företag (B2B) som sedan inte ska sälja dessa vidare till konsument, så utgår ingen privatkopieringsersättning, samtidigt som det innebär vissa förenklingar vid redovisning. Det viktiga är att anordningen används i köparens egen yrkesmässiga verksamhet. Det krävs inga intyg eller liknande för att använda proffsundantaget för dessa produkter – men notera att detta gäller för samtliga produkter utom mobiltelefoner.
Mobiltelefoner och proffsundantag – hur går det till?
För att få sälja mobiltelefoner med stöd av proffsundantaget behöver återförsäljare inom B2B-segmentet se till att de mobiltelefoner som säljs enbart får användas inom företagets verksamhet och inte kommer att nyttjas privat. För att kunna tillämpa proffsundantaget behövs intyg, skrivna policys, personalhandböcker, instruktioner eller liknande, som visar att privatanvändning inte är tillåten.
Intygen ska skickas in till intyg@copyswede.se. Bolag som redovisar förenklat kan endast göra det om mobiltelefoner inte ingår i försäljningen. Det betyder att om man säljer mobiltelefoner måste en fullständig redovisning lämnas på månadsbasis.
Kontakt
Frågor kring redovisning ställs till någon av följande:
Fakturering och ekonomi: ekonomi@copyswede.se
Övriga frågor (branschavtal, Excel-mall och liknande): pke@copyswede.se
Det går även bra att ringa växeln på 08- 545 667 00.