Copyswede och SVT överens -TV-arkivet blir tillgängligt för alla

SVT har slutit avtal med upphovsrättsorganisationen Copyswede och kan snart visa det bästa och viktigaste ur tv-arkivet.

– SVT:s arkiv är en del av det svenska kulturarvet. Omvälvande nyhetshändelser, folkkära dramaserier, barnprogram, underhållning och kultur – allt speglat via tv-rutan – har bidragit till att skapa vår självbild och Sverige idag, säger Eva Hamilton, vd för SVT.

Det nya avtalet med Copyswede gäller från den 1 januari 2013 och bygger på en förändring i upphovsrättslagen som förenklar klarering av arkivmaterial.

Tjänsten Öppet arkiv har funnits på svt.se sedan 2005 och där finns idag cirka 200 timmar klipp ur tv-program. Tack vare avtalet med Copyswede kan SVT nu successivt bygga ut den populära tjänsten och även erbjuda hela program.

– Vi har längtat efter denna dag, då vi kan öppna SVT:s arkiv via webben. Nu har det blivit möjligt, tack vare en ny lag och rättighetsklarering, tack vare stöd från kulturdepartementet och tack vare ett nytt avtal med Copyswede, säger Eva Hamilton.

Copyswede licensierar vidareanvändning av tv och radio i en rad medier. Bakom Copyswede står 14 medlemsorganisationer som företräder svenska upphovsmän och konstnärer.

–  Copyswedes avtal med SVT innebär ett stort och viktigt steg för att kunna göra kulturarvet tillgängligt. Detta är angeläget både för tv-tittarna och för de rättighetshavare som vi via våra medlemsorganisationer representerar. Vi är mycket glada över att vi tillsammans har kunnat göra det möjligt att tillgängliggöra det kulturarv som tv-arkivet utgör, säger Mattias Åkerlind, vd för Copyswede.

För ytterligare information kontakta:

Henri Pagot, kommunikationsansvarig, Copyswede, 070-5456878