Frågor och svar om redovisningstjänsten för privatkopieringsersättning
Var hittar jag manual till redovisningssystemet?
Här hittar du manualen för fullständig redovisning
När ska redovisningen vara inskickad?
Redovisningen ska vara inskickad senast den 15:e månaden efter försäljningsmånaden.
Exempel: Redovisning av försäljning som skett under december månad ska vara gjord och inskickad senast den 15 januari.
Vad gör jag om jag redovisat fel?
Om du redan har skickat in redovisningen, kontrollerar du status i listan till vänster på fliken Redovisning. Om en redovisning har status ”Skickad” kan du återta och göra ändringar i den. Markera aktuell redovisning i listan, klicka Granska och därefter Återta. Om status är ”Fakturerad” ska du istället kontakta supporten.
Hur vet jag att redovisningen har skickats in?
Du får en bekräftelse direkt i systemet när redovisningen skickats in. Du kan också se status för redovisningen i listan med redovisningar till vänster på fliken Redovisning.
Någon annan ska börja redovisa istället för mig. Hur lägger vi till en ny användare?
Lägg till en ny användare via fliken Användare.
Det är möjligt att registrera flera olika användare som kan redovisa i systemet för samma företag.
Hur ändrar vi våra företagsuppgifter, t ex postadress om vårt företag flyttar?
Det gör ni enkelt själva direkt i systemet, via fliken Företagsuppgifter.
Vi säljer även produkter med stöd av undantag till professionella användare. Hur redovisar vi?
Vid månadsredovisning ska all försäljning av produkter som omfattas av ersättningen redovisas – såväl den som är ersättningspliktig, som den som sker med stöd av undantaget till professionella användare.
Hur fungerar det om jag ska redovisa både förenklat och månadsvis?
För att samma bolag ska kunna göra två olika typer av redovisningar behöver vi lägga till detta i redovisningen. När ett företag som redovisar kvartalsvis också säljer mobiler behövs därför två olika typer av redovisningar bli inlagda i systemet. Vi ordnar detta om du kontaktar oss på adressen eredovisning@copyswede.se
Hur redovisar vi om vi inte har någon försäljning av ersättningspliktiga produkter?
Om försäljningen av dessa produkter är 0 under enstaka månader, ska ni ange detta i redovisningen genom att välja alternativet ”Ingen försäljning av ersättningspliktiga produkter har skett”. Om er försäljning av produkter som omfattas av ersättning helt upphör, ska ni avregistrera ert företag hos Copyswede.
Mitt företag behöver inte längre vara registrerat hos Copyswede. Hur avregistrerar vi företaget?
Ett skäl att avregistrera ett företag kan vara att det helt slutat importera/sälja redovisningspliktiga produkter. För att genomföra en avregistrering krävs det att samtliga fakturor är betalda hos Copyswede. Mejla en begäran om avregistrering till eredovisning@copyswede.se där ni även anger från vilken tidpunkt som försäljningen upphör, samt bekräftar att ni kommer att kontakta samtliga leverantörer och informera dessa om avregistreringen hos Copyswede.